Ресурси

Овде можете наћи наше ресурсе као текстове, дијаграме и остале материјале.

Примедбе и сугестије

02.04.2022

Примедбе и сугестије за боље корисничко искуство путовања

Ми смо група ентузијаста окупљени око иницијативе дијаграм.рс. Оно што све нас везује је велика жеља да мотивишемо људе да користе железницу - на њу гледамо као на превоз будућности. Железница као таква нуди све предиспозиције да буде поуздана, атрактивна, квалитетна и еколошка алтернатива превозу приватним аутомобилима или аутобусима.

У циљу побољшања корисничког ми смо надлежним органима који се у Србији брину о железницама послали ове примедбе и сугестије.

Дигитални наступ

Неприказивање свих рангова на сајту Србија Воза

Ситуација

Када се ради претрага на сајту Србија воза за релацију Београд - Нови Сад не види се ранг воза, већ само назив Соко, који представља подбренд брзих возова и није ранг. Тај назив се налази и поред возова ранга IC, као и возова ранга REx, што може довести до конфузије. На осталим релацијама су наведени сви рангови уредно, док овде корисници не могу сазнати који воз је којег ранга (IC или REx или RE), зато што не постоји ознака.

Решење

Убацити приказ рангова попут IC, REx и RE у колони “Ранг” као то постоји на свим осталим релацијама.

Тренутан преглед ситуације на сајту Србија Воза (31.03.2022)

преглед реда вожње на сајту Србија воза

Коришћење ошишане латинице и граматичке грешке

Ситуација

На пуно места наилазимо на ошишану латиницу без квачица. На пример на сајту србвоз.рс у делу за претрагу стоји велико дугме са текстом “TRAZI” уместо “TRAŽI”, исто тако има и значајних недоследности и око самих натписа станица како и на сајту тако и на дисплејима СОКО гарнитура - па чак и на аутоматима за карте стоје натписи “UZICE” уместо “UŽICE”. Такође се негде станице исписују све великим словима а негде и малим словима.

Решење

Убацити квачице и усагласити се са јединственим начином исписивања станица. Ради боље читљивости наш предлог је да се пише у стандардној конвенцији уместо да се пише све великим словима.

Јединствени систем исписивања станица пренети на све дигиталне системе Србија Воза који имају контакте са путницима као што су сајт, дисплеји унутар возова, аутомати за карте итд.

Пример ситуације са неусаглашеним натписима:

  • “OVCA” нема квачицу (мора бити “OVČA”). Исти је случај са “KRNJACA” итд.
  • Негде се помиње СТА као скраћеница за станицу а негде ст.
  • Altina st.” и “Kemendin st.” се пише са првим словом великим, остале станице су све великим словима. Неисправно је написано “Кемендин” уместо “Камендин”

грешке у натписима

Графике дисплеја унутар СОКО гарнитура су преузете од Вестбана

Ситуација

Претпостављамо да због брзине наручивања није урађен дизајн приказа дисплеја унутар СОКО-Гарнитура. Управо због тога претпостављамо да је то разлог за то зашто је дизајн система приказа на дисплеју идентичан аустријским Вестбан гарнитурама, те гарнитуре су идентичне са СОКО (КИСС 200) гарнитурама Србија Воза.

Приказ информација није уједначен. Зачас се појављује текст без квачица па онда долази до микса ћирилице и латинице.

Тренутни пример са терена (27.03.2022):

грешке у натписима

Решење

Средњерочно би било довољно да се убаце квачице и да се текстови размењују и то потпуно у ћирилици па потпуно у латиници (осим интернационалне ознаке са бројем воза). Дугорочно предлажемо уједначени дизајн информационе комуникације на нивоу земље. Као пример вам шаљемо илустрацију / монтажу нашег дизајн тима:

грешке у натписима

Дизајн и корисничко искуство на терену

Дефиниција “СОКО” воза

Ситуација

Дугорочно ће постати нејасно шта је “СОКО” воз. Питање које није најбоље објашњено корисницма је:

  • да ли је то назив за све брзе возове у земљи?
  • да ли је то назив за брзе возове на релацији Београд - Нови Сад?
  • да ли је то назив за IC категорију возова?
  • да ли је то назив само за возило Стадлер КИСС 200?

Решење

Разјаснити јасније у комуникацији са корисницма шта тачно представља назив “СОКО” и где ће се примењивати.

Правац гледања логотипа “СОКО”

Ситуација

Логотип СОКО на левој страни воза гледа у контра смеру кретања (удесно).

Решење

Соко у оквиру логотипа треба увек да гледа у смеру кретања гарнитуре, тако да логотип треба обрнути.

Ово је нормална пракса у свету дизајна, чак је и у самом победничком решењу дизајнер предвидео овакву оријентацију. Као јасан пример наводимо и логотип Луфтханзе, птица на логотипу увек узлеће према правцу кретања авиона и то са обе стране:

пример Луфтханзе

Извор: Lufthansa Gruppe

Позиција информационих дисплеја на железничким станицама

Ситуација

На одређеним станицама као Тошин Бунар, Стара Пазова итд. информациони дисплеји су тако постављени, да гледају према прузи уместо према перону. То је опасно самим тим због тога што људи морају да стану скоро до ивице перона са леђима окренутим ка прузу како би видели садржај информационог дисплеја.

Решење

Дисплеје окренути тако да гледају према самом перону односно заротирати за 90 степени у односу на тренутну позицију.

Приказ информација на информационим дисплејима на железничким станицама

Ситуација

Стандардно подешавање је такво, да се на дисплејима налази црна или плава позадина са белим текстом. Под незгодним углом сунчеве светлости долази до потешкоћа у читању садржаја на истом.

Решење

Инвертовати боје, информације ће бити читљивије ако је таман текст на бледој подлози.

Графички дизајн на станицама

Ситуација

Графички дизајн путоказа, информативних табли на станицама Нови Сад и Нови Београд је другачији од остатка станица.

Решење

Уједначити графички дизајн на свим станицама, дугорочно и у земљи. Као пример се може узети станица у Новом Саду.

Недоследност рангова на нивоу земље

Ситуација

Возови који су у књижици реда вожње означени као REx и имају мање станица од стандардних RE возова су у претрази реда вожње на сајту приказани као RE возови. Пример су возови 620/621, 710/711, 790/791 и 792/793.

Решење

Унети исправан ранг за REx возове у ред вожње на сајту Србија Воза и на сервис еКарта.

Читајте даље ->